Evli ve iki çocuklu bir yazar olan Jeanne (Sophie Marceau), evinde son zamanlarda bazı huzursuzluk verici değişimler olduğunu fark eder. Bu arada, kendi bedeni de değişmeye başlamıştır, fakat ondan başka çevresindeki hiç kimse bu değişimleri görememektedir. Ailesi, Jeanne'ın bu korkularını “yeni kitabını yazmaktan kaynaklanan yoğun stres”e bağlasa da, genç kadın daha derinlerde başka bir şeyler olduğunu bilmektedir. Annesinin evinde bulduğu bir fotoğraf onu İtalya'da gizemli bir arayışa sürükler. Artık tamamen başka bir kadına (Monica Bellucci) dönüşmüş durumdaki Jeanne, kimliği hakkındaki şaşırtıcı gerçekleri de burada öğrenecektir.
Meslek hayatına kısa filmler çekerek başlayan Fransız kadın yönetmen Marina de Van (Doğumu: 1971) önce dünyaca ünlü Sorbonne'da felsefe, ardından da Fransız Sinema Akademisi FEMIS'te yönetmenlik eğitim almış, entelektüel arka planı son derece zengin bir sanatçı… Meslek hayatına 1990'larda kısa filmler çekerek başlayan De Van, diğer yandan da aynı dönemde akademiden (özellikle François Ozon gibi) diğer bazı meslektaşlarının yapıtları için senaryolar yazıp onların çalışmalarına oyuncu olarak katkıda bulunarak kendisini epeyce bir pişirdi. 2002'de çektiği ilk uzun metrajı “Tenimde” (Dans Ma Peau) ile ticarî sinemaya oldukça provokatif bir başlangıç yapan yönetmen, o günden beri de konseptinde cinselliğin, hattâ çoğu zaman düpedüz soft-pornografi sınırında gezinen bir cinselliğin hiç eksik olmadığı cüretkâr öykülere yönelik merakıyla biliniyor. Ancak, tabiî, son filmi “Dönüşüm”de Sophie Marceau ve Monica Bellucci gibi ana akım sinemaya ait iki yıldız oyuncuyla çalışınca, sınırları alabildiğine zorlayan bu yaklaşımına büyük ölçüde gem vurmak zorunda kalmış De Van. Çünkü, sözünü ettiğim yıldızların “açılıp saçılma” sınırları peşinen belli. Her iki sanatçı da bizdeki “Türkân Şoray kanunları” gibi çok kesin bazı çıplaklık kurallarına bağlı olarak film yapıyorlar yıllardır. O yüzden, yönetmenimizin de geniş kitlelere seslenme iddiasındaki bu yapıtında en azından bir kerelik “uslu kız” olduğunu görüyoruz mutlulukla…
Marina De Van, Jacques Akchoti ile ortaklaşa yazdığı senaryosunda, sıra dışı bir psikolojik gerilim için özgün bir damar yakalamış yakalamasına; dahası bunu gişe başarısını garantileyecek iki güzel ve yetenekli kadın oyuncuyla desteklemeyi de başarmış. Ancak gelin görün ki ilk yarısı usta işi bir gerilim başyapıtı kıvamında akıp giden bu öykü son çeyreğinde ise düşük kalibreli Fransız dramalarının kimi beylik kalıplarına hapsoluyor, izleyicinin belleğine etkili bir son gol atamadan da öylece bitiveriyor. Buna karşılık, kariyerlerinin ilk dönemini güzellikleri, ikinci dönemini ise klas oyunculukları üzerine kuran biri Fransız (Marceau) diğeri de İtalyan (Bellucci) iki kadın oyuncuyu aynı filmde izlemek, özellikle de bu yıldızların fanatik hayranı konumundaki sinemaseverler için kolay kolay yadsınamayacak bir gösteri anlamına gelmekte. Öte yandan, filmin sanat yönetimi ve özel efektlerinin Hollywood standartlarından hiç geride kalmadığı gibi, zaman zaman kalite açısından Fransız sinemasının yedinci sanattaki ayrıcalıklı konumuna yaraşır bir zirve noktasına ulaştığını da belirtmeliyim.
Yüzünde olgunluk çağının çizgilerini taşıyan bir Marceau'yü ve “Artık kışkırtıcı dudaklarımla değil oyunculuğumla anılmak istiyorum” diye çırpınan bir Bellucci'yi aynı kadraj içinde görmek size iyi gelecekse, bilet ücretini fazlasıyla hak eden, şık bir yapıt var perdede… Yok eğer, öykünün kısa özetine bakıp da çağdaş bir Alfred Hitchcock psiko-draması izleyeceğinizi umuyorsanız bu konuda birazcık hayâl kırıklığına uğrayabilirsiniz. Çünkü Marina De Van yetenekli olmasına yetenekli bir yönetmen de böylesi gizemli öykülerde Hitchcock'un çıta yüksekliğini yakalayabilmesi için daha çok uzun bir yolu var. Seçenekler açısından oldukça zayıf bir hafta sonunda, özellikle iki başrol oyuncusu ve tablo güzelliğindeki sinematografisinin hatırına görülebilir.
DÖNÜŞÜM / (Özgün Fransızca adı) Ne Te Retourne Pas / (Uluslararası Dağıtım Adı) Don't Look Back
Yapım Yılı ve Ülkesi: 2009, Fransa-İtalya-Lüksemburg-Belçika ortak yapımı
Türü ve Süresi: Psikolojik Gerilim / 111 dakika
Yönetmen: Marina De Van
Senaristler: Jacques Akchoti, Marina de Van
Görüntü Yönetmeni: Dominique Colin
Kurgucu: Mike Fromentin
Kostüm Tasarımcısı: Magdalena Labuze
Makyaj Tasarımcısı: Katja Reinert-Alexis
Oyuncular: Sophie Marceau (Jeanne), Monica Bellucci (diğer Jeanne), Andrea di Stefano (Teo / Gianni), Thierry Neuvic (Diğer Teo), Brigitte Catillon (Nadia / Valérie), Sylvie Granotier (Diğer Nadia), Augusto Zucchi (Fabrizio), Giovanni Franzoni (Enrico), Didier Flamant (Robert), Serano D'amato (donatella)
İthalatçı Şirket: Mars Prodüksiyon
Dağıtıcı Şirket: Tiglon Film
İçerik Uyarıları: Bir kaç bölümünde yüzeysel cinsellik/çıplaklık yer aldığından dolayı, 15 yaşından küçükler ve bu tür temalardan hoşlanmayanlar için uygun bir film değildir.
Resmî İnternet Sitesi ve Fragmanı: www.neteretournepas.com
Yıldız Puanı: * * 1/2
Yapım Yılı ve Ülkesi: 2009, Türkiye yapımı
Yönetmen: Şafak Bal
Oyuncular: Mustafa Üstündağ (Çetin), Levent Üzümcü (Arif), Selen Seyven (Melek), Ruçhan Çalışkur (Hala), Haldun Boysan
İçerik Uyarıları: Bir çok bölümünde argo diyaloglar ve bir kaç bölümünde de yüzeysel cinsellik içerdiğinden dolayı, 15 yaşından küçükler için uygun bir film değildir.
Yıldız Puanı: * * 1/2
Yapım Yılı ve Ülkesi: 2009, Türkiye yapımı
Yönetmen: Tuna Kiremitçi
Sanat Yönetmeni: Aynur Topalak
Oyuncular: Melis Birkan (Aybike), Cemal Toktaş (Ilgaz), Ali İl (Can), Ahmet Mümtaz Taylan
İçerik Uyarıları: Bir kaç bölümünde yüzeysel cinsellik içerdiğinden dolayı, 15 yaşından küçükler için uygun bir film değildir.
Yıldız Puanı: * * 1/2
Yapım Yılı ve Ülkesi: 2008, Yunanistan-İtalya-Almanya-Fransa-Rusya ortak yapımı
Yönetmen: Theodoros Angelopoulos
Oyuncular: Willem Dafoe (A), Bruno Ganz (Jacob), Michel Piccoli (Spyros)
İçerik Uyarıları: 15 yaşından küçük izleyiciler ve aksiyona dönük bir sinema beklentisi içinde olanlar için uygun bir film değildir.
Yıldız Puanı: * * 1/2