ÜRÜN DİRİER İSTANBUL
TRT İstanbul Radyosu Tiyatro ve Eğlence Yayınları Müdürlüğü Prodüktörü Kıvanç Nalça, "Bizim özellikle Anadolu'da kemik bir dinleyici kitlemiz var" diyor ve bunun dışına da ulaşabilmek için ürettikleri yeni projelerini anlatıyor: "Bu geleneksel eğlentimizi daha geniş ve eğitimli bir kesime yaymak, 'Eskiden ne güzel arkası yarın dinlerdik' sözlerini geride bıraktırıp 'Artık ben de dinliyorum' dedirtebilmek için ünlü projeleri radyoya taşımaya başladık. Orhan Pamuk'un 'Benim Adım Kırmızı' romanını arkası yarın olarak çok yakın bir süre sonra yayınlamaya başlayacağız, hatta Orhan Pamuk da kitaptaki katil karakterini seslendirecek radyoda; onu İskender Pala'nın 'Babil'de Ölüm, İstanbul'da Aşk' adlı romanının radyo uyarlaması takip edecek. Hemen ardından da Ahmet Altan ve Tuna Kiremitçi'nin romanlarını arkası yarın formatında düzenleyip yayına sunacağız. Bunların yanısıra, BBC'den de 1930 ve 40'lardaki ilk radyo tiyatrolarının yayın haklarını aldık, Türkçe'ye çevirip yayınlayacağız."
TRT'den başka radyo tiyatrosu ve arkası yarın yayınlayan birkaç tane daha radyo var. Bunlardan biri Radyo 15. İstanbul Şehir Tiyatroları'ndan uzman bir kadro tarafından çıkarılan arkası yarınlardan başka, 'pehlivan tefrikaları'nın anlatıldığı bir program da var radyoda. Devrin önemli pehlivanlarından olan Sultan Abdülaziz, Şamdancıbaşı Karaibo, Kavasoğlu Koca İbrahim, Yozgatlı Kel Hasan, Arnavutoğlu, Adalı Halil ve Koca Yusuf gibi ünlü pehlivanların karşılaşmaları anlatılıyor. Bu tefrikaları Osmanlıca'dan Türkçe'ye çeviren radyo Genel Yayın Yönetmeni Cengiz Demir, pehlivanlık hikayelerinin eskiden çok önemli bir yere sahip olduğunu belirtiyor ve devam ediyor: "İnanın şimdi de dinleyiciler bu tefrikalara yoğun ilgi gösteriyor. Hatta sabah 10.00'da yapıyorduk programı, okul çocuklarından 'saati erkene alın ki okula gitmeden biz de dinleyebilelim' diye telefonlar gelmeye başlayınca saati 07.10'a aldık. Diğer radyolar bu tür programlar yayınlamaya cesaret edemiyorlar, dinlenmez sanıyorlar ama, hiç de öyle değil, inanın dinleyici iyi olanı seçip alıyor. Bence bir süre sonra insanlar popüler kültürden sıkılacak ve böyle geleneksel eğlencelere yöneleceklerdir."
Radyo 15'teki arkası yarınların proje sorumlusu Aziz Mullaaziz ise, amaçlarının teknoloji çağına uygun çalışmalar yapmak olduğunu belirterek şöyle konuşuyor: "Halk televizyon dizilerinde profesyonel ses efektlerine alıştı, biz de kaliteyi yakalamak ve dinleyiciye işimizi önemsediğimizi hissettirebilmek için iyi efektler kullanıp, dinamik, temposu yüksek, yaşamdan konular seçmeye çalışıyoruz. Sinemanın görüntüyle yaptığını biz sesle yapıyoruz. Ancak bir problemimiz var ki o da, piyasada çok fazla ses efekti bulunmaması. Bir çoğunu kendi imkanlarımızla çıkarıyoruz ya da internetteki yabancı sitelerden alıyoruz. Batı'da bu konuda büyük bir piyasa var, mesela bir Amerikan sitesinde 'İstanbul Kapalıçarşı esnafının kepenk açma kapama sesi'ne bile rastladık. Üşenmeyip buraya gelmiş ve kepenk seslerini kaydetmişler, bizde bile böyle bir ayrıntı yok."
----------------- imza------------------