New York, 1985… İki kutuplu bir dünyada, yerküremizin her köşesini korku ve paranoya dalgası sarmıştır. Bir zamanlar suça karşı mücadele etmek için maskelerini kuşanmış olan kahramanlarımız, artık o kimliklerini geride bırakmış, her yönüyle sıradan birer hayat sürmektedirler. Derken, çok güçlü bir nükleer silahın üretilmesiyle birlikte bütün güç dengeleri bir anda değişir, bunun kaçınılmaz sonucu olarak da dünyamız kıyameti haberleyen korkunç bir savaşın eşiğine gelir. Tarihteki en büyük tehditle karşı karşıya kalan devlet adamları, halkı yaklaşan felaketten korumak için çaresizce önlem almaya çalışmaktadırlar.
Bu sırada, yasalardan güç almadığı hâlde kamu düzenini sağlamayı kendisine görev edinmiş maskeli kahraman Rorschach'ın eski ortaklarından biri öldürülür. Bu olay üzerine harekete geçen Rorschach, geçmişin ve bugünün bütün süper kahramanlarını önce tek tek gözden düşürmek, ardından da öldürmek üzere hazırlanmış dünya çapında bir komployu gün ışığına çıkaracaktır. Suçlulara karşı omuz omuza mücadele verilen eski dostlarla yeniden bağlantı kurma zamanı gelmiştir. Genellikle emekli süper kahramanlardan oluşan bu grubun üyelerinden sadece biri, Dr. Manhattan gerçek anlamda süper güçlere sahiptir, diğerleri ise başarılarını bütünüyle zekâ ve eğitime borçludurlar. Geleceğe yönelik olarak çok kötü sonuçlar doğuracak bu büyük komployu fark eden kahramanlarımız, tehlikenin büyüklüğü karşısında emekliliğe ara verip yeniden biraya gelirler. Yeni misyonları ise bir kişiyi ya da sınırlı bir topluluğu değil, bütün insanoğlunu korumaktır.
Amerikalı sanatçı Dave Gibbons'un türettiği bu kahramanlar resmigeçidi, yirmi yılı aşkın bir süre önce ABD'de ilk kez yayınlandığında, nükleer savaş korkusuyla büyümüş bir kuşağın duygularına tercüman olmuş; o günlerin siyasal endişelerini dile getiren, iktidarın kötüye kullanımının doğurduğu acı sonuçları anlatan, iktidar sahipleri karşısında aciz durumdaki sıradan insanların hissettikleri paranoya ve çaresizliği başarıyla yansıtan yapısıyla büyük övgüler toplamıştı. Öte yandan, 12 bölümlük seri, ilk yayınının üzerinden uzun yıllar geçmesine karşılık, zaman içinde katlanarak büyüyen sadık bir hayran kitlesi de topladı.
Grafik romanın çizeri Gibbons, “Gözetleyiciler”in dünya çapında gördüğü yoğun ilgiyi şu sözlerle değerlendiriyor:
“80'li yıllarda soğuk savaş konusunda yaygın bir paranoya vardı. Süper güçler arasındaki gerilimin tırmanması durumunda neler olacağı hiç bilinmiyordu. Son derece kırılgan olan Amerikan toplumu da siyasal liderlerin bu korkunun tamamen ortadan kaldırılması adına çok az şey yapmakta olduklarının bilincindeydi. O yıllarda, genç bir çizer olarak, böylesi bir korkunun benim açımdan da son derece ürkütücü ve gerçek olduğunu hatırlıyorum. Günümüzde ise artık yepyeni kitle imha silahları, sözgelimi aynı kıyımı kimyasal yolla yapan- yeni silahlar geliştirildiği için, soğuk savaş dönemine özgü o nükleer tehditten biraz uzaklaşmışız gibi görünüyor. Ancak, dünyanın gün gelip de beyinsiz liderler eliyle yerle bir edileceğine dair o büyük paranoyamızın daima kalıcı olacaktır. Çünkü silahların türü değişse de liderlerin dünyaya bakış açıları hiç değişmedi.”
Orijinal çizgi romanın kısaca “Dakikalık Adamlar” (Minutemen) olarak bilinen kahramanlar timi, “Silüet” (The Silhouette), “İpek Hayalet” (Silk Spectre), “Komedyen” (The Comedian), “Kapişonlu Adalet” (Hooded Justice), “Yüzbaşı Metropolis” (Captain Metropolis), “Gece Kuşu” (Nite Owl), “Mothman” ve “Dolar Banknotu” (Dollar Bill) adlı karakterlerden oluşmuştu. Maskeli kahramanların yeni jenerasyonunda ise -ki bunlar aynı zamanda grafik romanın gizeminin de merkez noktasıdır- “İpek Hayalet II” (Silk Spectre II), “Gece Kuşu II” (Nite Owl II), “Rorschach”, “Dr. Manhattan”, “Ozymandias” ve “Komedyen” (The Comedian) var. “Komedyen”, 1980'lerdeki “Minutemen”den geriye kalan tek karakter olarak dikkati çekerken, diğer bütün karakterler de farklı türde birer takıntı ve psikopatolojinin simgesi durumundalar…
“Gözetleyiciler, çizgi roman dünyasında öylesine önemli bir kilometre taşıdır ki bu filmi yönetmek benim için tam anlamıyla bir ayrıcalık oldu. Orijinal çizgi romanı okurken 'İyi adam kimdir, kötü adam kimdir?' olgusunu sorgularsınız. Filmin de aynı sorgulamayı doğuracağını umuyorum. Gerçek dünya terimleriyle soracak olursak, bir insanı kahraman yapan şey tam olarak nedir? Bu zor bir sorudur ve 'Gözetleyiciler' söz konusu sorunun yanıtını izleyici için daha da zorlaştımayı amaçlayan isteyen bir film…”
Gerek içerdiği ilginç siyasal, sosyolojik ve psikolojik simgeler, gerekse gösterişli sinematografisiyle, fantastik film tutkunlarının, özellikle de çizgi roman uyarlamalarına meraklı olanların kesinlikle kayıtsız kalamayacakları türden, alabildiğine sürükleyici, iddialı ve de zengin içerikli bir gösteri… Ama sakın ola, poster ve lobi fotoğraflarındaki genel çocuksu havaya kendinizi kaptırıp da salonlara ailenizin küçük üyeleriyle birlikte sürüklenmeyin. Çünkü haddinden fazla şiddet ve cinsellik içeren, erişkin işi bir öykü bu. Ki zaten (her ne kadar Türkiye'deki salon işletmecileri pek fazla umursamıyor olsa bile) filmin +18 yaş sınırı var.