|

Karagöz ve Hacivat'ı kodlayarak oynattılar

Düzce'de iki ortaokul öğrencisi, geleneksel gölge oyunu Karagöz-Hacivat'ın figürlerini, kodlama eğitimi kapsamında yazılımını yaptıkları program sayesinde elektronik aksam yardımıyla hareket ettiriyor.

Yeni Şafak
10:41 - 19/01/2018 Cuma
Güncelleme: 11:01 - 19/01/2018 Cuma
AA
Akçakoca İmam-Hatip Ortaokulunda eğitim gören 8. sınıf öğrencilerinden Yunus Yasir Yaman ve Ömer İkbal Kar, Türkçe dersinde gördükleri Karagöz ve Hacivat figürlerini kodlama eğitimiyle harmanlamaya karar verdi.
Akçakoca İmam-Hatip Ortaokulunda eğitim gören 8. sınıf öğrencilerinden Yunus Yasir Yaman ve Ömer İkbal Kar, Türkçe dersinde gördükleri Karagöz ve Hacivat figürlerini kodlama eğitimiyle harmanlamaya karar verdi.

İl Milli Eğitim Müdürlüğünün yürüttüğü "Düzce Kodluyor" projesi kapsamında Akçakoca İmam-Hatip Ortaokulunda eğitim gören 8. sınıf öğrencilerinden Yunus Yasir Yaman ve Ömer İkbal Kar, Türkçe dersinde gördükleri Karagöz ve Hacivat figürlerini kodlama eğitimiyle harmanlamaya karar verdi.

Programda yazdıkları kodlar ve kullandıkları servomotor yardımıyla figürlerin konuşmalar esnasında yaptığı hareketleri, elektronik aksam yardımıyla yapan öğrenciler, gelenekle teknolojiyi bir arada sergiliyor.

Okulun Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Sibel Atalay, 2013 yılında "Düzce Kodluyor" isimli proje ile öğrencilerin kodlama eğitimi aldığını söyledi.

Kodlamanın, eğitim-öğretim içerisinde çok önemli bir yeri olduğunu anlatan Atalay, şöyle konuştu:

  • "Amerika ve İngiltere'de kodlama eğitimleri birinci sınıf itibariyle başlıyorken, 'Biz niye bekliyoruz?' diyerek bu eğitimlere başladık. Robotik eğitimi ve arduino kartları aldık, okullarımızın destekleriyle kurslar açtık. Sonrasında bu atölyeyi yaptık ve öğrencilerin ilgisini ve merakını arttırmak için elimizden gelen tüm çabayı gösterdik. Bu sınıftan eminim daha güzel çalışmalar çıkacaktır, geleceğin yazılımcılarını ve mühendislerini yetiştireceğiz."

"Bilgisayarı kullanmayı öğrenmek çocuklar için yeterli değildi, bilgisayar mantığıyle düşünmeleri gerekiyordu. Kodlama çocukları çok heyecanlandırıyor, ürettikçe çok mutlu oluyorlar. Bilgisayarın sadece oyun aracı olmadığını, kendi düşüncelerini hayata geçirecekleri bir cihaz olduğunu ve bununla yeni ürünler üretebileceklerini gördüler. Bu harika bir şey oldu."

Atalay, öğrencilerin arada sırada Hacivat-Karagöz oyununu oynadıklarını ifade ederek, şunları söyledi:

"Öğrencilerin arada bir okulda seslendirdikleri ve oynadıkları oyunu 'Neden bir kişi, iki tahta ile bunu yapsın?' diye düşünerek bunu küçük bir buton ile yapabileceğimizi düşündük. Burada elektroniğin, çocukların seviyesine indirgenerek, onların anlayabileceği bir hale getirmek istedik. Karagöz ve Hacivat'ı zaten seviyorlar, 'Biz bunu elektronik ile nasıl daha çok sevdiririz' planlaması yaptık. Kültürel mirasımızın da aslında elektronik çağda yok olmayacağını anlatmak istedik."

Bilgisayarın oyun haricinde de kullanıldığını öğrendik

Projeyi hazırlayanlardan Yunus Yasir Yaman, bilgisayara meraklı olduğunu anlatarak, "Bu sınıfta olmak beni çok mutlu ediyor. İleride de bu mesleği yapmayı düşünüyorum. Bu projeden önce bir çok materyal de yaptık." dedi.

  • Son olarak Hacivat ve Karagöz'ü kodlamayla birleştirmek istediklerini dile getiren Yaman, "Hacivat ve Karagöz eskilerden gelen bir hikaye idi. Biz de unutulmuş olan hikayeyi canlandırmayı düşündük, öğretmenimize danıştık, onun da onayı ile hazırladık. Arkadaşlarımız da bu gösteriyi izlemeyi çok seviyor, komik metin seslendirdiğimiz zaman gülüyorlar, eğlenceli oluyor." şeklinde konuştu.

Proje ortağı Ömer İkbal Kar da kodlama dersleriyle bilgisayarın oyun haricinde de kullanıldığını öğrendiğini vurgulayarak, "Çalıştırmak biraz zor oluyor, perdenin arkasında terliyorsun." ifadesini kullandı.

#Akçakoca
#Düzce
#Hacivat
#Karagöz
6 yıl önce